Feil på stemmesedler

Jeg har lest stemmesedler. Det er tid for å finne ut hvilke personer som skal få en tilleggsstemme ved valget. Men stemmesedlene til det nye bydelsvalget i Oslo gjør meg forvirret.

image210

På baksiden av alle stemmesedlene er det trykket en veiledning for hvilke endringer du kan gjøre. Du kan sette et kryss i ruten foran personer du vil gi en tilleggsstemme og du kan føre opp kandidater som står på andre valglister som du ønsker å hjelpe inn i kommunestyret.

Jeg bladde meg gjennom en bunke stemmesedler til det nye bydelsvalget i Oslo i helgen. Stemmesedlene er grønne. Jeg fant noen navn på flere av listene jeg synes var spennende, og kunne tenke meg å gi en såkalt slenger til, uavhengig av hvilken liste jeg skal ta utgangspunkt i.

Men det var her forvirringen startet. På baksiden av stemmesedlene i min bydel står det at jeg kan føre opp inntil 14 kandidater fra andre lister. Rutenettet som angir hvor mange navn jeg kan føre opp har fem linjer. En telefon til Oslo kommune oppklarte det hele. Det er fem, ikke 14 navn slik rettledningen beskriver.

Stemmesedlene til det nye bydelsvalget som premiere i år har altså en trykkfeil som har passert kontrollen i rådhuset. De virket overrasket over mitt spørsmål. Men et raskt spørsmål til bekjente som bor i to andre bydeler bekreftet samme trykkfeil på stemmesedlene der.

Nå betyr kanskje ikke dette all verden, for det er mange som ikke gjør forandringer på stemmeseddelen. Men Oslo kommune bekrefter at antall stemmesedler med endringer øker for hvert år. Vi blir altså stadig flere som gjør forandringer og ønsker å bruke vår stemme til å påvirke hvilke personer som skal velges. Da er det synd at rettledningen og stemmeseddel ikke stemmer overens, slik tilfellet er på listene i min bydel i Oslo.

Når rettledningen på baksiden og rutenettet på framsiden ikke stemmer overens kan Oslo få et problem når de skal telle bydelsvalget. Myndighetene bør ikke kaste feilutfylte stemmesedler, fordi de selv har skapt forvirring blant oss som har lest stemmeseddelen.

Kommentarer:

Postet av: Rune G
Forbereder du klage på feil i valget, så det kan kreves omvalg? det ligger jo an til svært close race i Oslo..så...
;-D
07.sep.2007 @ 10:11
Postet av: Kjetil
Til Rune G: Merk at jeg påpekte en trykkfeil på stemmesedler til bydelsvalget, ikke kommunevalget. Der er det samsvar mellom rettledning og rutenett.
07.sep.2007 @ 12:13 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Eirik
Det er dumt, men det er ikke noe stort problem. Stemmesedlene vil ikke bli vraket.
07.sep.2007 @ 17:02
Postet av: Bjørn Olav
Dette er mer pinlig enn praktisk. Dersom en velger finner en praktisk måte å gjøre flere enn fem endringer, f.eks. nedenfor rutenettet, vil bare de overskytende bli oversett, iht. valgloven § 7-2 (4).
http://www.lovdata.no/all/tl-20020628-057-007.html#7-2
08.sep.2007 @ 08:09
Postet av: Kjetil
Enig med deg, Bjørn Olav. Reglene er klare, men når feil kan forekomme pga myndighetenes slurv da bør jo strengt tatt tvilen komme velgerne til gode. Og ERik du har helt rett. Men Oslo kommune ble ganske flate da de ble gjort oppmerksom på dette.
08.sep.2007 @ 10:22 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: ?
Hvordan mener du "velgerne til gode"? Mener du at en (riktignok stygg) trykkfeil på baksiden av bydelsutvalgssedlene skulle medføre at man burde tillate flere hhv. "slengere" og personstemmer enn de 5 valgloven tillater? Eller?
08.sep.2007 @ 10:44
Postet av: Kjetil
Det bør informeres skikkelig om feilen i alle valglokalene. Velgere som fører opp flere navn enn rutenettet handler i tross alt i god tro, dersom de følger rettledningen på stemmeseddelen, som myndighetene henviser til i sine informasjonskampanjer.
08.sep.2007 @ 11:14 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Bjørn Olav
Jo, det bør det, nok.
Men er det særlig sannsynlig at noen vil gjøre feil her? Jeg mener, om jeg har forståttt det riktig er det bare fem rubrikker på forsiden av seddelen, med plass til de fem lovlige slengerne? Det er vel ingen begrensning på 5 (eller 14) personstemmer når det gjelder "partiinterne" kryss?
08.sep.2007 @ 14:00
Postet av: Kjetil
Hei, Bjørn Olav. Nei det er neppe særlig sansynlig. Men det kan jo forekomme. Hva om f.eks. jeg skulle ønske å føre opp 6 såkalte slengere, etter å ha lest rettledningen?
08.sep.2007 @ 20:59 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Bjørn Olav
Prinsipielt, ja, men, og jeg vet jeg kverulerer her (hva skal man ellers gjøre når man står opp midt på natten fordi man ikke får sove), men, altså: Hvor ville du skrevet inn nr. 6, helt praktisk?
09.sep.2007 @ 03:50
Postet av: Kjetil
Enkelt og greit, på neste side i stemmeseddelen. Så lenge rettledningen er feil er det nesten fristende å prøve-...
09.sep.2007 @ 10:24 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Snorre
Feilen kan ikke være på alle stemmesedler til bydelene. Jeg har hentet en fra Søndre Nordstrand, som er min bydel. På baksiden der står det at du kan gi personstemme til inntil 5 kandidater fra andre lister.
09.sep.2007 @ 11:47
Postet av: Kjetil
Nei, det gjelder heldigvis for kommunen ikke alle bydelene, men i alle fall minst tre...
09.sep.2007 @ 12:23 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5517510
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

september 2007
ma ti on to fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
             


hits