Nei fra bergenserne

Et klart og tydelig nei til rushtidsavgift. Slik er dommen fra innbyggerne i Bergen tre uker før kommunevalget.

image186
             Bildet er ingen spøk, det viser Fjærlandsbommen i Sogn. Foto: Kjetil Løset.

Tidligere i uken gikk miljøvernminister Helen Bjørnøy ut og refset lokalpolitikere fra regjringspartiene som ikke vil ha denne avgiften. Rushtidsavgift seiler opp som en av de store stridssakene i de største byene.

Det er i en måling i Bergens Tidende den store motstanden mot rushtidsavgift kommer frem. 65 % av de spurte sier nei til avgiften, som regjeringen vil ha for å begrense biltrafikken.

Det er i klimameldingen regjeringen sier at de ønsker å innføre en rushtidsavgift. Transportøkonomer har tidlgere sagt at den må være ganske høy for å få folk til å kjøre mindre bil. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete ønsker i likhet med regjeringspartnerne å innføre rushtidsavgift.

For ordens skyld: Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bærum, Kristiansand, Fredrikstad, Tromsø, Sandnes og Drammen er de ti mest folkerike kommunene i landet. Ettersom Bærum ikke er by, og nummer elleve på listen er Asker kommer Skien med i regjeringens planer om rushtidsavgift.

Nå har folkets dom i den nest største byen kommet. Hva mener du om en avgift på for eksempel 40 eller 50 kroner for å kjøre bil inn i disse byene i rushtiden?

Kommentarer:

Postet av: Hans Kr.
Og da tror vel kanskje bergenserne at det ikke blir noen bomring?
Bompengeavgiften kommer uansett om 99,9 % av befolkningen i det aktuelle området hadde markert sin motstand.
Det er det som er forskjell på en politikr, og en vanlig borger.
Og det er helt utrolig at norske politikere i år 2007 fremdeles ikke forstår at denne såkalte veiprisningen barfe vil ramme de som sliter mest, småbarnsfamiliene, uansett.
I tillegg vil dette føre til en økning av det generelle prisnivå, fordi transportprisen vil gå opp, og dette vil måtte legges på prisen på forbruksvarer.
For varetransporten MÅ tross alt kjøre på disse tidene, og ingen tror vel at transportørenen tar denne kostnaden?
Transportvirksomhet i Norge sliter med dårlig inntjening fra før,
Og i beste fall flytter man bare rushet til andre tider på døgnet, og da sitter vi snart med rusjtidsavgift hele døgnet.
Nå MÅ snart Ola og KAri DUNK si NEI til flere bilrelaterte avgifter.
18.aug.2007 @ 10:44 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Kjetil
En evt. rushtidsavgift vil trolig komme i tillegg til eksisterende bomring i Bergen og Oslo. Mens Trondheim med en evt. rushtidsavgift vil få tilbake noe som ligner den bomringen de hadde.
18.aug.2007 @ 18:50 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Bengt Eidem
Rushtidsavgift er et vel så viktig tema i Trondheim. Regjeringsmedlemmer har de siste ukene valfartet hit for å snakke om avgiftens fortreffelighet. En avgift som i tilfelle vil komme på toppen av det rødgrønne rentenivået (1 million i lån har blitt 20 000 kroner dyrere med de rødgrønne), og den vil komme på toppen av den rødgrønne eiendomsskatten i Trondheim. Innfører de rødgrønne rushavgift i Trondheim vil vi ha rødgrønne ekstrautgifter pr husstand i Trondheim som overstiger 40 000 kr pr år. Tipper velgerne sier nei takk.
Ap i Trondheim har av valgtaktiske årsaker valgt å si nei til avgiften før valget. Men hva som kommer ut av evt rødgrønne forhandlinger etter valget er helt uvisst.
Fakta er at:
- et rødgrønt flertall på storinget
- et rødgrønt flertall i regjeringen
- og et flertall av de rødgrønne partiene i Trondheim, ønsker å innføre rushtidsavgift i Trondheim.
Derfor er det fryktelig viktig at det ikke blir rødgrønn valgseier i Trondheim den 10. september!
18.aug.2007 @ 20:23
Postet av: Jetmu
De rødgrønne snakker så fint om Stockholm og hvor effektivt rushavgiften er.
La meg fortelle litt om rushavgiften i Stockholm. Den er slik:
Søn-og helligdager, gratis. Dagen før søn-og helligdager, gratis.
Hverdager fra kl. 06.30 ? kl. 06.59
kr.10.-
07.00
-
07.29
kr.15.-
07.30
-
08.29
kr.20.-
08.30
-
08.59
kr.15.-
09.00
-
15.29
kr.10.-
15.30
-
15.59
kr.15.-
16.00
-
17.29
kr.20.-
19.aug.2007 @ 10:47
Postet av: Hans Kr.
Og dermed kommer man i den situasjonen som jeg seier,m at småbarnsfamilien som MÅ kjøre på den tiden for å rekke barnehave, skole eller idrettstrening MÅ betale dette.
Og ramme dem hardest.
Bedrifter vi se på dette som driftskostnader, og vil dermed ikke bry seg særlig mye om denne avgiften.
Ergo er den kun en ny måte å "melke" den vanlige bilist for mer penger fra states side.
Bare forsvart med at det er et såkalt miljøtiltak.
Og det er jo slikt det er blitt. Mer og mer avgifter legges inn under den grønne miljøkategorien, og skal dermed være lettere å forsvare ved innføring.
Folket vil bedras.
19.aug.2007 @ 11:03 URL: http://magnor.nettblogg.no
Postet av: Jetmu
Mitt forgående innlegg endret seg da det kom på "trykk" Håper det går bedre denne gang og at det kommer korrekt frem.:
De rødgrønne snakker så fint om Stockholm og hvor effektivt rushavgiften er.
La meg fortelle litt om rushavgiften i Stockholm. Den er slik:
Søn-og helligdager, gratis. Dagen før søn-og helligdager, gratis.
Hverdager
fra kl. 06.30
til
kl. 06.59
kr.10.-
fra kl. 07.00
til
kl. 07.29
kr.15.-
fra kl. 07.30
til
kl. 08.29
kr.20.-
fra kl. 08.30
til
kl. 08.59
kr.15.-
fra kl. 09.00
til
kl. 15.29
kr.10.-
fra kl. 15.30
til
kl. 15.59
kr.15.-
fra kl. 16.00
til
kl. 17.29
kr.20.-
fra kl. 17.30
til
kl. 17.59
kr.15.-
fra kl. 18.00
til
kl. 18.29
kr.10.-
Mellom klokken 18.29 til klokken 6.30 neste morgen: gratis. Utenlandsregistrerte kjøretøy, gratis.
Kilde: Det Svenske Vägverket.
19.aug.2007 @ 11:27

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5504490
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits