Nedtur for Erna

Erna Solberg er allerede i gang med valgkampen, men hadde nok ønsket seg alt annet enn den starten hun får med årets laveste oppslutning på kommunevalgbarometeret.

image176

18,1 var Høyres oppslutning ved kommunevalget i 2003. Det kan være grunn til å minne om det, fordi Høyrelederen selv har sagt at hun skal gjøre et minst like godt kommunevalg. Rett før fellesferien så det ut til at Høyre var i rute, i alle fall om målsetningen bare var å tangere sitt dårligste kommunevalg siden 1971, da fikk partiet en oppslutning på 17,9 prosent.

I løpet av sommeren har imidlertid flere unge velgere og en del velgere i hovedstadsområdet snudd ryggen til Høyre, om vi skal tro på bakgrunnstallene i det første kommunevalg- barometret TNS Gallup har laget for TV 2-nyhetene i august. 14,9 får nok strategene i Høyres Hus til å virke alt annet enn rolige. 

Vi må faktisk tilbake til 1947 for å finne et dårligere kommunevalgresultat for Høyre.  Etter krigen var partiet dårlig rustet til valgkamp rundt om i landet. De endte da på 13,9.

Selv om Høyrelederen i dag ikke ville snakke om sin egen fremtid dersom valget virkelig ender med en slik nedtur for Høyre, er det liten tvil om at en oppslutning på linje med det dårligste etterkrigsresultatet til partiet (med unntak av 1945), vil gjøre at Solberg sitter svært utrygt.

At det er de unge og velgerne i hovedstadsområdet som ser ut til å svikte rammer Høyre ekstra strekt. På bygda er de allerede svekket. 

Nå gjenstår fem uker med valgkamp, og mye kan skje. Mer enn hver tredje velger har ikke bestemt seg. Så spørs det hvor mange av disse som blir overbevist og faktisk går til valglokalet 10. september. 

Hva tror du om Høyres sjanser ved valget? Er Erna Solberg ferdig som partileder dersom hun ikke klarer samme oppslutning som for fire år siden da partiet fikk 18,1 prosent?

Kommentarer:

Postet av: Torbjørn sølsnæs
I forrige uke kom Vårt Land med en måling som viste fremgang for Høyre med omtrent samme prosentpoengandel som TV2s måling nå viste tilbake. Det var riktignok en stortingsvalgsmåling.
Det er i grunn to forhold som jeg synes er interessant med målingen: For det første har Rødt og Andre partier forholdsvis stor tilslutning. Dette åpner jo for noen ... spekulasjoner? Dessuten viser altså målingen, sammenlignet med andre målinger, at oppslutningen spriker. Noen viser fremgang, andre tilbakegang. I det hele tatt lite å forholde seg til. Og det kan jo virke som om en i denne målingen har slitt litt med å få tak i respondenter, utvalg på 972 er vel i underkant av hva som kan kalles representativt.
Når det er sagt: Målingen er overraskende negativ for Høyre, men jeg mener vi skal fikse biffen.
07.aug.2007 @ 21:22 URL: http://www.crackedactor.org
Postet av: Kjetil
Hei, Torbjørn.
Bakgrunnstallene er ikke veldig lyse for Høyres del. Det er unge og velgere i hovedstadsområdet som faller fra sammenlignet med for en måned siden. Oppslutningen om andre er i stor grad lokale lister, bygdelister, samt at Pensjonistpartiet er registrert med flere respondenter på denne målingen. Når det gjelder antall respondenter er ikke dette unormalt lavt. En differanse på 972 og 1000 rwespondenter betyr så godt som ingen tting for feilmarginer. Dersom man går ned til 600 respondenter øker imidlertid feilmarginen til +/- 3,7 prosent.
07.aug.2007 @ 21:36 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Torbjørn Sølsnæs
Hei, Kjetil.
Nei, jeg skal ikke betvile bakgrunnstallene. Det jeg derimot synes er rart er utfallet på Andre/Rødt sett i sammenheng med at utvalget er lite - selv om forskjellen på 1050 og 972 kanskje ikke er så stor. Det er lenge siden jeg analyserte galluper, men disse forholdene ville i enkelte sammenhenger tas som uttrykk for at en har slitt med å få tak i respondenter. Noe som ikke ville være så rart, tatt i betraktning at målingen er tatt opp mens mange er på ferie. Jeg antar målingen er gjort med telefonopprigning til fasttelefon? I så fall kan det bidra til å forklare hvorfor PP får større oppslutning enn normalt på landsbasis (selv i kommunemålingene).
Eller kanskje er dette en måling som gjøres til mobiltelefon? I så fall er bakgrunnstallet om ungdom og hovedstadsområdet overraskende fårlig for Høyres del.
07.aug.2007 @ 21:51 URL: http://www.crackedactor.org
Postet av: Kim Eriksen
Dette virker sprøtt. Har fulgt litt med de siste dagene. Det har kommet tre lokalmålinger der Høyre går frem 4% i Nord-Trøndelag, fram 5 % i Sandefjord og står stille i Bergen. I tillegg har Høyre gått frem på to Stortingsvalgsmålinger. Synes derfor at denne målingen virker usansynlig.
07.aug.2007 @ 21:59
Postet av: Bulle
Hei Kjetil. Regn med at det er store feilmarginer på disse målingene her. Rart at H er så små og går tilbake og Rødt/Andre går kraftig frem. Siden målingen er tatt opp i fellesferien så er det ikke lett å si noe om den. Tipper at tallene for SV er og feil. Ellers virker tallene på målingen greie nok for resten av partiene.
Så noen spørsmål til deg Kjetil.
1. Når kommer du/TV2 til å publisere tallene for hva folk ville ha stemt på dersom det var Stortingsvalg for august måned?
2. Kommer TV2 til å ha ukentlige/daglige frem mot valget 10.september eller for det kunne ha vært bra?
Håper på et svar fortest mulig.
Hilsen Bulle
07.aug.2007 @ 22:37
Postet av: Kjetil
Hei, Kim. Jeg har også merket meg målingen i Sandefjord som var svært sterk for Høyre, nedgangen i Bergen (fra forrige valg) og fremgangen i Nord-Trøndelag. I tillegg til en måling på Notodden har vi ikke flere lokalmålinger å skule til etter ferien. Bakgrunnstallene viser størst tilbakegang i oslo/Akershus og blant unge velgere.
Til Torbjørn. TNS Gallup bruker både fasttelefon og mobiltelefon for å gjennomføre sine undersøkelser.
Hei, Bulle. Målingen er tatt opp i uken etter at den såkalte fellesferien er over. Men mange har nok fremdeles ferie. Vi har også i august stilt spørsmål om Stortingsvalg. Dette vil bli publisert, i alle fall her på bloggen denne uken. Når det gjelder tempoplanen for våre målinger frem mot valget er den faktisk ikke fastlagt, men jeg kan love deg flere målinger.
07.aug.2007 @ 22:43 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Torbjørn Sølsnæs
Godt og se at TNS ikke er i steinalderen... ;) Hvordan er fordeingen mellom fasttelefon og mobiltelefon?
07.aug.2007 @ 22:47 URL: http://www.crackedactor.org
Postet av: Kjetil
Hei, Torbjørn. Det kan jeg faktisk ikke svare på. Spørsmålet må du nok rette direkte til dem. Det er en fordelingsnøkkel som henger sammen med andre faktorer i utvalget. Apropos steinalder. Jeg er mer kritisk til målinger som utføres ved hjelp av andr innsamlingsmetoder enn personlige telefonintervju.
07.aug.2007 @ 22:50 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Torbjørn Sølsnæs
Hei Kjetil.
Ja, det er jeg i grunn ganske enig i, telefonintervju er det beste. Men fordelingen mellm fast- og mobiltelefon er interessant, ettersom den sannsynligvis også forteller noe om alderssammensetningen i utvalget. Det ville vært interessant å vite hvor stor andel det var av hver type intervju, og for så vidt også om denne andelen er en stabil størrelse i alle målingene.
07.aug.2007 @ 23:35 URL: http://www.crackedactor.org
Postet av: Jørgen Melve
Hei.
For oss politiske nerdar ville det vera fint om de kunne legga ut bakgrunnstala frå målinga slik at vi kunne få litt meir innsikt enn det dei avgrensa kommentarane i artiklane dykkar gjev. Er dette noko de i TV2 kunne tenka dykk å gjera?
08.aug.2007 @ 08:55
Postet av: Kim Eriksen
Er det sansynlig at Høyre har gått så mye tilbake i Oslo og AKershus etter de ganske fantastiske målingnene Akershus, Asker og Bærum leverte i slutten av juni? jeg tror TV2s neste måling vil gi Høyre rekordfremgang og ende på 18-19%.
08.aug.2007 @ 10:31
Postet av: Kjetil
Hei, Jørgen. Ved dei fleste målingane har vi publisert ein god del av bakgrunnsmaterialet. Det kunne kanskje vere ein ide å gjere til dømes matrisane tilgjengelege. Men når det gjeld fleire av bakgrunnsvariablane vil eg vere varsam, med tanke på at dei da fort vert nytta av andre nedbrutt på små grupper.
Til Kim. Det er alltid vanskelig å spå om neste måling. Jeg kan imidlertid love flere målinger frem mot valget, så følg med på TV 2.
08.aug.2007 @ 10:36 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Misantrop
Det er altså ingen som vil kommenter noe om bakgrunnen for tilbakegangen, bare forsøke å så tvil om den.
Kanskje denne fornektelsen er årsak nok?
08.aug.2007 @ 14:40
Postet av: Jørgen Melve
Hehe, eg for min del er jo SV'ar, så eg har då ikkje tenkt å hjelpa Høgre ved å peika på kva dei burde gjera betre;-)
08.aug.2007 @ 15:17
Postet av: Torbjørn Sølsnæs
Til Misantrop: Jeg tot nok både partiet og alle som er aktive i valgkamepn analyserer dennen målingen og forsøker å finne forklaringer på den. Poenget i *denne* debatten er at den skiller seg markant ut fra alle andre målinger som er tatt opp i sommer, og i forhold til trenden på målingene generelt. A vi da bruker tid til å diskutere en markert fremgang for Pensjonistpartiet og Rødt i en måling med et lite utvalg, kan ikke kalles fornektelse. For å si det slik: Jeg tror ikke det er noen i Rødt heller som nå lener seg tilbake og ser frem til valgseier, uansett hvor virkelighetsfjerne de er.
09.aug.2007 @ 11:05 URL: http://www.crackedactor.org

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5496478
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits