Må lære gangetabellen

Var det ikke noe som het 15-gangen da vi gikk på skolen? I alle fall er det den regjeringen nå må lære seg, dersom politikerne mener alvor med tankene om å lage høyhastighetstog i Norge.

image173

SVs nestleder Audun Lysbakken skrev en kronikk i Klassekampen før helgen, hvor han argumenterte varmt for høyhastighetstog i Norge. Det meste av jernbanenettet i Norge er slik det ble bygget for hundre år siden, og Lysbakken mener Norge må sørge for å komme etter resten av Europa og ikke bli stående igjen på perrongen. 

Regjeringen slår seg på brystet og skyter av at den satser knallhardt på jernbane. Realiteten er at det i årets statsbudsjett blir bevilget 2,2 milliarder kroner til investeringer i jernbanenettet. I 2004 ble det brukt 1,86 mrd. bevilgningene har altså økt noe, men dette er peanøtter dersom det skal bygges høyhastighetstog.

Tidligere i sommer skrev jeg en bloggpost da den pensjonerte sosialøkonomen Didrik Seip la frem sine kalkyler for hva han mener høyhastighetstog vil koste. 33 milliarder var hans prislapp for strekningen Oslo-Bergen og 25 milliarder for Oslo-Stavanger.  Politikerne må altså frem med kuleramma. Bare for en strekning som Oslo-Bergen må de bruke 15-gangen på investeringsbudsjettet. Og da er det ikke en krone igjen til andre investeringer. Om kalkylene er gode nok skal ikke jeg ta stilling til, men det koster nær tre milliarder med dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika i Akershus.

I tillegg må det investeres i nytt materiell, og dersom det er NSB som skal drive nye høyhastighetstog i Norge trenger de trolig økte overføringer fra staten.

Det er et tankekors at regjeringen som snakker så varmt om å satse på jernbanen benyttet anledningen i revidert nasjonalbudsjett til å melke jernbanen maksimalt.  Fordi NSB klarte å tjene penger, forsyner likegodt finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen seg i år med 380 millioner utbytte-kroner. Dette er penger som helt sikkert kunne vært brukt til investeringer som hadde kommet de reisende til gode.

Da regjeringens utbyttekrav ble kjent, forsøkte jeg å spørre samferdselsministeren om dette var å satse på jernbanen. Det likte hun dårlig. NSBs informasjonsavdeling opplyste at selskapet ikke ville svare på hva de mente om regjeringens rekordhøye uttak av utbytte.

Dersom det skal være realisme i høyhastighetstog i Norge, må det en grunnleggende holdningsending til i alle politiske partier. I tillegg må politikerne lære seg å bruke 15-gangen på investeringsbudsjettet. Minst...

Synes du det er en god ide med høyhastighetstog i Norge selv om det vil koste mye, eller er dette noe vi ikke bør bruke penger på? 

Kommentarer:

Postet av: Ketil
Dette viser hvor korttenkte enkelte politikere er, og hvor fjerne de er fra det virkelige liv. Jernbane var et flott alternativ til hest og kjerre. Men idag ,neppe. Flytoget går nå i balanse, men så er også belegget stort. Dersom Sv tror at det vil gå stappfulle tog f.eks Oslo/Bergen flere ganger om dagen, helst hver 1/2 time for å dekke investeringen, ja da blir jeg svært engstelig når disse har regjeringsmakt. Dessuten er tog ikke særlig energivennlig. Det koster energi å flytte 1 tonn enten det går på vei eller bane. Alle kan se at et tog er tungt. Det er forferdelig mange tonn å flytte på, det forbruker enormt med energi enten det er kullfyrt strøm fra utlandet eller diesel. Veinettet må opprettholdes uansett. Hvorfor skal et energislukende nesten tomt tog kjøre parallelt med veien når denne må være der allikevel. En moderne vei f.eks Oslo/Bergen vil få reisetiden ned i 3 timer og redusere ulykkene kraftig.
Denne veien må vi ha uansett. Da er det enda færre som vil kjøre tog. Stikk fingeren i jorda!
05.aug.2007 @ 14:33
Postet av: Kjetil
Nå er det jo ikke bare SV som snakker om høyhastighetstog. Høyre vedtok for eksempel på sitt landsmøte at de ønsket dette. Også flere andre partier snakker varmt om høyhastighetstog nå, i motsetning til for noen få år siden.
05.aug.2007 @ 14:50 URL: http://kjetilloset.nettblogg.no
Postet av: Morten
Her tror jeg man må skille mellom det som er samfunnsøkonomisk lønnsomt og det som er bedriftsøkonomisk lønnsomt. Høyhastighetstog vil isolert sett kanskje ikke være en enorm inntektskilde bedriftsøkonomisk sett, men hvis man ser på hva samfunnet kan tjene på dette som helhet så tror jeg regnestykket blir seende annerledes ut. Miljø, mobilitet, mindre press på byområder osv.
Norske politikere er skummelt redde for å diskutere store samfunnsmessige prosjekter. Jernbanen kostet sitt i sin tid, men ble likevel bygget. I dag er det dessverre sånn at samfunnsøkonomene har satt sin preg på all politisk tenkning - det har kvalt det meste av det som før ble kalt for politiske visjoner.
05.aug.2007 @ 15:01 URL: http://dragni.no
Postet av: Oliver
Nå er det ikke bare NSB som betalte utbytte til staten, men også Flytoget gjorde dette i år. Og jeg som trodde at de rød/grønne mente utbytte var en uting som de rike kunne holde på med.
05.aug.2007 @ 19:21
Postet av: Kyrre
Etter å ha tatt masse tog i andre land i Europa er det ingen tvil om at Norge henger langt etter når det gjelder jernbane. Både hastighet, komfort og kapasitet er håpløst her i landet sammenlignet med andre land, og vi behøver ikke dra lenger enn til Sverige og Danmark for det. Nedover i Europa er en VANLIG linje definert som en linje med dobbeltspor der togene kan kjøre opp mot 200 kilometer i timen. I Norge gjelder dette stort sett bare Gardermobanen. Ellers er det enkeltspor og svært lave hastigheter. Høyhastighetsbaner er derimot spesielle strekninger med hastigheter over 200 km/T som nå er satsingsområde for EU.
Jeg synes man kan begynne å ruste opp de banene som er her i landet til VANLIG standard før man begynner å tenke på virkelige høyhastighetsbaner. 200 km/t og dobbeltspor i 2012 vil bety veldig mye mer for passasjerene som faktisk bruker toget enn å se et tog forsvinne forbi i 350 km/t i 2024.
Dessuten så kan man jo starte med å sette inn ordentlige materiell eller hva med å kjøre TOG og ikke buss. Fra Grenland (100 000 mennesker) må du idag først sette deg på en buss for å bytte til et togsett som ser ut som det ikke er vasket siden slutten av 70-tallet, som attpåtil koster mer enn ekspressbuss som bruker mye kortere tid. Det koster ikke milliarder å fikse!
05.aug.2007 @ 19:40
Postet av: Roar
Helt enig at man må skille mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil nok aldri bli noe stor gullgruve i Norge. Men tenk deg 3 timer til Bergen fra Oslo sentrum, slippe å stå på flytåget opp til Gardermoen, uten å stresse i sikkerhetskontrollkø for å være redd for å ikke rekke flyet, ei heller å sjekke e-post eller surfe på nett.... På toget kan man gjøre alt dette uten stress hele veien samtidig som man får med seg masse flott natur.... Nei, 15 gangen har vi råd til i dette landet
06.aug.2007 @ 09:01

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5494291
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits