Satser kollektivt

Den norske regjeringen har lovet å satse på jernbanen.  I går bestemte den svenske regjeringen seg for å bygge den såkalte "Citybanen" gjennom Stockholm, som vil øke kapasiteten på kollektivnettet kraftig.

image98
                                                 X-2000 Fotograf: Kasper Dudzik

Citybanen skal fordoble sporkapasiteten gjennom Stockholm. Allerede i løpet av juni skal det svenske banverket komme med en revidert transportplan, der Citybanen som alene er beregnet å koste 16 milliarder svenske kroner skal stå på topp, og den store kollektivsatsingen kan åpnes trolig i 2017.

Samtidig som innbyggerne i den svenske hovedstaden fikk meldingen om kollektivsatsing i hovedstaden, fikk vi som bor i Oslo nyheten om at de 180 nye billettautomatene til sporveien ikke blir tatt i bruk i år heller.

Rett nok har regjeringen bevilget noen kroner til kollektivtrafikk i årets vårlige budsjettjustering, men mesteparten av det som kom var en tilbakebetaling av de kraftige kuttene regjeringen gjorde i bevilgningene til storbyene i statsbudsjettet i fjor høst.

Rundt en milliard mangler på at regjeringen er i rute med sine egne løfter for jernbanen, i tillegg til de rundt sju hundre millioner kronene regjeringen er på etterskudd med i bevilgningene til veiformål.

Det er ikke så lenge siden jeg skrev om kollektivtrafikken i Oslo. Her i byen oppfordres vi til å reise kollektivt, selv om det allerede er fullt på flere avganger.

- Citybanen skaper muligheter og vekst og den gir gode miljøgevinster for stor-regionen Stockholm, sa infrastrukturminister Åsa Torstensson fra Centerpartiet da hun ga klarsignal

I Oslo-området skal det også satses på transportløsninger. Gjennom den såkalte Oslopakke 3 sender politikerne hoveddelen av regningen til bilistene, som ikke bare skal betale veiene, men også kollektivprosjekter gjennom økt bruk av bompenger. 

Hva synes du om kollektivtrafikken i Norge? Mener du regjeringen satser slik den har lovet, eller bør den lære av den svenske regjeringens satsing på jernbanen?  Bør kollektivtransport gå på bekostning av vei, eller bør det komme et løft for all transport?  Bør det koste mer å kjøre bil eller gratis å reise kollektivt? Skriv din mening her eller send meg en epost på kjetil.loset@tv2.no om du har en god historie om samferdsel i ditt distrikt.

Kommentarer:

Postet av: Hans Kr.
et største problemet i Norge er at den sittende regjering TROR at alt kan gå på jernbanen.
Enten det er gods er passasjerer.
Men den norske jernbanenetter er allerde i dag overbelastet, og trenger en enorm utbyggning hvis det skal fungerer.
Næringslivet står i kø for å bruke ledig kapasitet når det gjelder godstransåport på bane,
en kapasitet det norske jernbane IKKE har, og heller ikke kommer til å ha på mange år, om noen gang.
Et paradoks er at jo raskere tog man får jo lengre avstand blir det mellom avgangene pga sikkerhetsmargin som øker med hastigheten.
Og vi VET at hastigheten på norske jernbane faktisk har gått NED, og ikke opp siden 60-tallet.
Nå må man bestemmer seg for enten eller, ikke begge deler.
Norsk jernbane kan ta gods, eller persontrafikk. Det er UMULIG å få til mer av begge deler på de få kilometer med stålskinner som FAKTISK eksisterer i dette landet.
Vær realister, Sjekk Norgeskartet.
01.jun.2007 @ 15:46 URL: http://magnor.nettblogg.no

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5452471
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits