Kollektivkø

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil satse på kollektivtrafikk, stod det i en setning i en melding fra Norsk Telegrambyrå (NTB) mandag  kveld.

image87
                                             Foto: Kjetil Løset på vei til jobb tirsdag

Jeg sjekket som vanlig under en kollektivreise i Oslo nyhetene på wap, for jeg drømte ikke om armslag til å kunne slå opp avisa, da jeg skulle kjøre t-bane både til og fra flytoget denne mandagen. 

Til vanlig er jeg nemlig en av passasjerene som enkelte dager lar meg frakte som sild i tønne på Oslos t-banenett. Til jobb og fra jobb, ofte står vi tettere enn hva som er behagelig, heldigvis er det ikke mer enn et kvarter, for en reise på denne måten er ikke akkurat veldig behagelig.

Men denne dagen skulle jeg reise tidlig, og komme hjem sent. Altså før folk flest, og etter folk flest, så i dag hadde det vært plass til å brette ut avisa, ja selv en gammeldags fullformatavis (som MøreNytt i Ørsta er den siste avisa som kommer ut i), hadde det vært plass til å brette ut i dag. Men det var jo lenge å vente, for den går sjelden på lit mindre kurante tider av døgnet, den helt nødvendige kollektivtrafikken i Oslo.

I forrige uke presenterte regjeringen sin vårlige budsjettjustering. Her skryter de rødgrønne av økt satsting på kollektivtransport. Men dette er ikke mer enn de pengene regjeringen i fjorårets budsjett mente storbyene ikke hadde behov for, som de dermed kuttet. Nå er de tilbake på null, der de startet.

På wap-nyhetene fikk jeg i går kveld med meg at samferdselsministeren på et presseseminar i Førde har sagt at hun vil ha flere mennesker til å ta kollektivtrafikk, for hun har gitt opp å bygge seg ut av køproblemene i byene.

Tankene mine gikk tilbake til forrige uke, da jeg ruslet rundt regjeringskvartalet i påvente av den neste t-banen (den går sjeldnere på kvelden enn på ettermiddagen). Plutselig kom den politiske rådgiveren til samferdselsministeren ut døra fra departementet. Hm, da havner vi på samme t-bane hjem tenkte jeg, det skjer innimellom.

Men neida, han hadde tydeligvis ikke tid til å vente i tjue minutter. For rett i første taxi bar det med rådgiveren til hun om vil at flere av oss skal reise kollektivt, mens jeg ruslet en runde til og ventet på neste t-bane. 

Kanskje trenger ikke samferdselsministeren gjøre noe annet enn å spørre sin egen rådgiver hvorfor han ikke ventet?  Eller hun kan spørre noen av oss som ikke liker å stå som sild i tønne, slik mange av oss gjør på Oslos underdimensjonerte t-banenett hver eneste morgen og ettermiddag/kveld, eller de som har gitt opp å reise kollektivt på grunn av alt for dårlig tilbud.

Hva mener du er oppskriften for å få flere til å reise kollektivt, slik regjeringen vil? Eller er det ikke noe mål å få flere til å reise kollektivt? Hva savner du av transporttilbud der du bor?

Kommentarer:

Postet av: Paul - den lille
Dette er noe som også har irritert meg, som tidligere borger av Oslo. Alt snakket om kollektivtrafikk er bare blår i øynene på folk som opplever å stå som sild i tønne i t-banen; som ikke får lokaltog til flyplassen om morgenen, ei eller trikk til flytoget, etc.

For oss som nå bor ute i distriktene er det latterlig å høre snakk om kollektivtrafikk, som er ikke eksisterende, og samtidig betale i dyre dommer for bilbruk og veier som flikkes på hvert 5. år - om vi er heldige.

Jeg vil utfordre miljøvernere og kollektivforkjempere til å bo 2 til 3 kilometer utenfor et tettsted, levere barn i barnehage, gå på jobb selv, hente barna i barnehage og gjøre alt uten bil i -30 til -20 grader.

Eller slå av bilen utenfor daglivaren når man skal inn og kjøpe noe (tullete svensker har innført forbud mot tomganskjøring i byer hvor det er -30 grader store deler av vinteren).

I det hele tatt er miljøvern og kollektivtrafikk noe som er lett når man bor i en by hvor det skjeldent blir -20 grader, men utfordrene, om ikke umulig når man har store deler av vinteren med -20 eller enda lavere temperaturer.

22.mai.2007 @ 12:23
Postet av: Jens O
Attraktiv T-bane - 13000 færre sitteplasser?
Kollektivtrafikken må være attraktiv for å trekke passasjerer over fra bil, og for i det hele tatt å være akseptabel. En studie fra TØI for noen år siden viste at avgangstider og sitteplass er det viktigste. De nye MX-vognene har sikkert mange gode egenskaper, men antall sitteplasser er redusert med vel 100 for et 6-vogns tog, sammenlignet med de gamle vognene. Det betyr omtrent 13000 færre sitteplasser daglig i morgen- og ettermiddagsrushet. Med bare 276 sitteplasser, er det i stedet frigjort stor golvplass, som åpenbart er beregnet til å fylle opp med stående rushtidspassasjerer. (Hva skal plassen ellers brukes til?)
Vi, de daglige sliterne, ønsker oss en god start på dagen og en behagelig reise hjem etter arbeidet, enten vi skal reise 10, 20 eller 30 minutter, enten vi er unge eller gamle, uansett om vi er friske eller har skavanker (skjulte eller synlige), uansett om vi vil bruke denne delen av dagens knapt tilmålte tid til å hvile, til naboprat eller lese aviser og bøker. Da T-banens prosjektgruppe i sin tid argumenterte med at gjennomsnittlig reisetid når ringbanen kommer, blir så kort at det er akseptabelt å la flere passasjerer stå, var det en grov hån mot oss, og signaliserer at passasjerene betraktes som stykkgods.
Sittekapasiteten i MX blir omtrent som et av dagens 4-vogns krisetog. Til og med dersom det blir innført 7,5 minutters rute på en eller to av de mest overbelastede linjene deler av dagen, blir antall seter (per kvarter) økt bare med 174 fra hva det er i dag, mens vogner med dagens setetall ville gitt en økning på 378. Da ville langt på vei alle passasjerene fått sitteplass. Det hadde vært en drøm ? og den er ikke umulig.
Det er opplagt at det går an å innrede de 1 meter lengre MX-vognene mer effektivt og oppnå samme antall sitteplasser som i dag, uten å gå særlig på akkord når det gjelder ulike hensyn som trekkes fram for å begrunne (kamulfere) satsingen på ståplasser, som evakueringsplass, rullestolbrukere, og hva det ellers måtte være. At "Oslopakke 2", som finansierer mye av kollektivsatsingen, er presentert på internett med at den skal gi "moderne vognsett med flere sitteplasser", kan vi jo også notere oss som et argument. Men tar T-baneledelsen og Oslos styrende politikere hensyn til det?

22.mai.2007 @ 13:53
Postet av: Erik
Synes de nye T-banevognsettene er knallbra og det kommer heldigvis flere. Samtidig så er det viktig at man - som i Stockholm- ikke utfaser de gamle produsert fra 1967-1981som fortsatt er brukanes og kan øke kapasiteten.

Kjerneutfordringen er at det er sprengt i fellestunnelen. Da må man enten lage en virkelig circle line/ring og akseptere overgang (at enkelte avganger i rushtiden ikke er gjennomgående) som antakelig er best
eller
forbedre litt og forlenge togene når alle de nye har kommet.

Jeg tror ingenting på at sosialistene og Oslo SP vil forbedre tilbudet noe særlig om de kommer til makten. Det er monopolkameratene.

Anbudsutsett gjerne flygeledertjenesten også så lenge det er samme krav som i dag!
22.mai.2007 @ 16:06

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5445343
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits