Hvem har ansvaret?

image19 (Foto: Nettavisen)

Vegdirektør Olav Søfteland har lagt seg så flat som han er i stand til å gjøre. Det er sjelden å oppleve at en av de mektigste etatslederne i det offentlige tar så stor grad av selvkritikk uten å ta konsekvensen det, for Søfteland var krystallklar da han i går fikk spørsmålet flere ganger. Han trekker seg ikke etter tunnelskandalene i Vestfold. Men det var heller ikke å vente at Søfteland ville gå, han sitter på overtid fordi regjeringen har bedt ham om det. 

I går kom rapporten som viste at de sju nye tunnelene på E18 i Vestfold er for dårlig sikret, og det er fra før kjent at det står svært dårlig til med en lang rekke andre tunneler i hele landet. Det kan derfor ikke komme som noe stort sjokk på politikerne eller noen av oss andre at VG i dag omtaler at Opplysningsrådet for veitrafikken har beregnet at det trengs to milliarder til utbedring av tunnelene.

TV 2-nyhetene fortalte i en serie reportasjer i fjor om forfallet på norske veier. Regjeringen fulgte opp med å vri en større andel av vegbevilgningene over til vedlikehold, med det resultatet at det nesten ikke bygges nye veier i Norge i år. Det Jens Stoltenberg og Liv Signe Navarsete presenterte som et historisk løft på vegbudsjettet holder nemlig bare til å bygge 2,5 kilometer med ny firefelts vei.

Sannheten om norske veier er nemlig er at andelen av statsbudsjettet som går til veiformål blir stadig mindre. Dette lliker ikke politikerne på snakke om, samtidig som du får regningen for alle nye veiprosjekter. For første gang har den rødgrønne regjeringen sendt hele regningen for et veiprosjekt til bilistene.

Kravet fra opposisjonspolitikerne på Stortinget om at vegdirektør Olav Sløfteland må gå etter tunnelskandalen i Vestfold var svært tydelige i går. Nå varsler KrF at de vil ta saken opp i Stortingets kontrollkomitè. Dermed kan flere tidligere samferdselsministre måtte forklare seg.

Men Søfteland som fyller 70 år til høsten er nylig bedt av regjeringen om å fortsette, for å fullføre arbeidet med den neste nasjonale transportplanen. Det er en plan som skal peke ut retningen for norske veier frem til 2019.  Arbeidet er godt i gang, og det virker akkurat nå lite trolig at regjeringen vil endre sin beslutning. 

Olav Søfteland har vært sjef for Vegdirektoratet lenge. Han har ridd av stormer før. Men i løpet av året er hans lange karriere som Vegdirektør uansett over. Spørsmålet blir dermed hvem som skal etterfølge Søfteland, og får den vanskelige oppgaven med å gjenopprette tilliten etter tunnelskandalen. Et av navnene som nevnes hyppig er Lars Aksnes. Han er i dag utbyggingsdirektør i Vegdirektoratet. Han vil stå for stabilitet og kontinuitet.

Men det er ikke bare en ny vegdirektør som skal til for at bilistene skal få troen på norske veier. Da må også politikerne vise at de tar vei på alvor. De kan starte med å innfri egne løfter, men har en lang vei å gå før de har tatt igjen 70 års forsømmelse med manglende vedlikehold av veinettet.

Hvem mener du har ansvaret for tilstanden på norske veier? Og hva mener du bør gjøres? Tips meg gjerne om hvordan det står til på din vei på kjetil.loset@tv2.no eller skriv et innlegg i kommentarfeltet her på bloggen.


Norsk vinterveg
          (Foto: Vegen og vi / May Brith Holand)

At utfordringene er mange på det norske veinettet kommer tydelig fram på bildet over, som stammer fra siste nummer av internavisa til Statens Vegvesen. Det viser gamle Elsfjordveg, like sør for Korgfjelltunnelen i Nordland. For ordens skyld, dette er ikke lenger en offentlig vei, men en privat driftsvei,uten mulighet til å kjøre ut på E6.

Kommentarer:

Postet av: Lise
Dette burde virkelig vært pressekjørsak. ... en samlet presse burde fått ryddet opp i hele dette veg-uvesenet og alle dets under og overavdelinger, med alle maktkonstellasjoner, byråkrati og arrogante holdninger.
Den steinrike nasjonen Norge burde i 5 år klasket alle vegavgifter de fikk inn PÅ TOPPEN AV faste bevilgninger til vegene, og øremerket dem UTBYGGING OG VEDLIKEHOLD, ikke byråkrati, og skal se om det da ikke hadde blitt bedre både her og der. I påsken har vi kjørt 120 mil, og fy søren, for noen overflater det er på den såkalte asfalten.....
Prat hjelper ikke! GJØR noe!
12.apr.2007 @ 15:19 URL: http://lises.nettblogg.no/
Postet av: ?
Har du sett Grensen?
Kjører du bortover føles det som om bilen har fått i seg kengerubensin... Og hvor ble det av fotgjengerovergangene?
12.apr.2007 @ 17:28 URL: http://oysteinlower.nettblogg.no
Postet av: Sturla
Snakk om tunnelhysteri. Vi har hundrevis av mil med tunneler i Norge. Hvor ofte dør noen av ras? Hanekleivtunnelen var ufint, ja. Men omkjøringen utenfor tunnelene på dårlige veier kommer til å medføre større dødsrisiko enn den minimale risikoen det er å la trafikken fortsette i tunnelene. Man har da andre ting å bruke energi på her i verden.
14.apr.2007 @ 09:19

Skriv en ny kommentar:

Husk meg?

Trackback

Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5391343
Mitt profilbilde

Kjetil Løset

Fra: Oslo

Født: 1972

Kjetil Løset, født 1. januar 1972, har siden 1998 vært politisk reporter i TV 2. Han følger arbeidet i Storting og regjering tett. Han har ansvar for meningsmålinger på TV 2 i samarbeid med TNS Gallup. Løset er sentral i planlegging av valg på TV 2. Han følger i tillegg mange samferdselssaker. Løset er utdannet journalist fra Høgskulen i Volda, og har tidligere jobbet som journalist i radio i fem år.

Mer...

august 2007
ma ti on to fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
             


hits